Precies wat een krant doet, eigenlijk

De Standaard 17 november ’13

 

Tom Nagels, de ombudsman van de Standaard, betwijfeld dat crowdfunding ervoor zorgt dat je als onderneming onafhankelijk van adverteerders en grote inveseteerders zijn. Volgens hem is het allemaal deel van een marketingsplan.

 

Nagels vind dat newsmonkey tegnover de traditionele kranten hoogingenomen zijn. Het is het voorbeeld waarmee de nieuwe online nieuwsplatformen zichzelf verkopen en ze de traditionele merken voorstellen als elitair, voorbijgestreefd en onbetrouwbaar, gemanipuleerd door sinistere belangen, enkel bezorgd om de bonus van de baas

 

Volgens Nagels zou de structuur geen invloed hebben op de kwaliteit dat er geleverd wordt. Zowel de traditionele als de nieuwe media brengen brol en kwaliteit.

 

Als we kijken naar gelijkaardige nieuwsplatformen als De Corrresppondent en paache zien w dat slechts heel af en toe nieuws verschijnt van eigen onderzoek. de andere zijn gebaseerd op eenvoudiger methodes: een interview met een expert, een samenvatting van een nieuw boek, een overzicht van wat in de buitenlandse media stond, een telefoontje met een politicus. Precies wat een krant doet, eigenlijk.

 

Nagels is ook bezorgd om de lezes van newsmonkey, want voor hen zal het nu nog moeilijker zijn om redactionele content van gesponserde content te scheiden. Newsmonkey wil immers geld verdienen met advertorials. (Nagels, 2013)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s