Tapping social networks to clinch sales

Showrooming is niet langer meer een slecht woord. Een paar jaar geleden shopte mensen met hun smartphone, om er zo voor te zorgen bepaalde producten goedkoper te kunnen verkrijgen. Nu gaan retailers ervoor zorgen dat ze zelf op het scherm van de consument verschijnen. Om de doelgroep te kunnen bereiken is dit jaar Pinterest de favoriet bij retailers. Het gata hier namelijk om het echte product.

Pinterest heeft voor de kerstperiode dan ook een nieuw actieplan. Geen posts met verschillende ideeën, maar echte display-vensters voor retailers. Op deze manier kunnen ze hun producten makkelijk online verkopen. Volgens een onderzoek van Deloitte worden er dit jaar eindeloze cadeaus gekocht via de smartphone. Voor retailers is dit nieuw sociaal netwerk een no-brainer. Men gaat dus naar mensen die op bepaalde sites al opzoek zijn naar producten, mijn kan dus recht naar het doelpubliek gaan.

De positie van Pinterest is enorm gestegen. Volgens verschillende cijfergegevens van ComScore wordt er op 4 weken zo’n 123,50 $ uitgegeven per order. Op Facebook is dit maar 54,64 $. De hoofdgebruikers zijn jonge vrouwen.Toch blijft Facebook heel populair, het sociaal netwerk bedrijf heeft al met alle soorten retailers samen gewerkt, zowel groot als klein. Dit is ook bij Google het geval.

facebook2

Voorlopig zien we de smartphone nog als een informatiekanaal, waar we de prijs van producten of het adres van de winkel gaan opzoeken. In de toekomst gaan we overschakelen naar een echt transactiekanaal, met interactieve verkoop op het net.

(Harris, 2013)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s