Apple verteert 200 miljoen dollar in zoektocht naat Twitter-goudmijn

(De Tijd, Dieter Snoeck en Stijn Demeester, 4/12/2013)

Apple heeft een Amerikaans bedrijf Topsy genaamd overgekocht voor 200 miljoen dollar. Hiermee krijgt Apple een overzicht over alle tweets en een goudmijn aan data. Apple gaat zich ook specialiseren in het analyseren van de conversaties op Twitter.
De overname is op drie manieren interessant voor Apple. Ten eerste kan het zijn eigen diensten zoals assistent Siri verbeteren. Siri ozu op basis van war er actief en actueel is op Twitter aanbevelingen kunnen brengen aan de gebruikers.
Apple kan de overname ook gebruiken om een betere zoekmachine op te bouwen. Apple wil zijn zoekfunctie in de app-store verbeteren en doeltreffender maken en dat kan Topsy voor hen waarmaken. Want Topy is goed in het doorzoeken van grote hoeveelheden data.
Een derde en laatste manier is het aanbieden van meer relevante advertenties. Dit kunnen ze doen doordat Topsy informatie kan halen uit de twitter-feeds Topsy zal Apple helpen om te begrijpen wie de gebruiker is en daarvoor meer specifieke advertenties plaatsen. Hierdoor kan Apple ook meer geld vragen aan de adverteerders.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s