De Mol biedt op SBS Nederland

De Nederlandse televisieproducent John De Mol heeft een bod gedaan op de Nederlandse televisietak van het Finse mediabedrijf Sanoma. De Mol heeft al een minderheidsbelang in SBS Nederland. Sanoma zegt evenwel geen interesse te hebben. De Mol zou per saldo 373 miljoen euro bieden voor het belang van 67 procent dat Sanoma in SBS Nederland heeft, om zo het bedrijf volledig in handen te nemen. Het televisiebedrijf wordt door het bod op 520 miljoen euro gewaardeerd. Dat komt overeen met bijna 25 keer de verwachte brutowinst van SBS Nederlands voor dit jaar (21 miljoen euro). De woordvoerder van Sanoma laat weten : ‘SBS staat niet te koop en komt ook niet te koop’. 

De Mol rekent er blijkbaar op dat Sanoma, ondanks de formele weigering, toch op zijn bod zal willen ingaan. De Finnen zitten in geldnood en een interessant bod zou hen misschien toch over de streep kunnen trekken. 

Waarnemers verwachten niet dat Sanoma al die activiteiten in één blok zal kunnen verkopen. De Persgroep en Roularta worden genoemd als kandidaten voor sommige magazines. De mede-aandeelhouders van De Vijver Media hebben een voorkooprecht, zodat zij in elk geval bij een deal betrokken moeten worden. Die aandeelhouders (Corelio & Vandenhaute) tonen weinig interesse rond De Vijver Media. 

(De Preter & Sephiha, 2013)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s