Storm over medialand

In de traditionele eindejaarsoverzichten in de media, zullen de media deze keer zelf een hoofdrol spelen.
Want er waaide een storm over het Vlaamse medialandschap, en alles wijst erop dat die ook in 2014 aanhoudt.
De oplages van de gedrukte media blijven dalen. Al maken de kranten dat wel redelijk goed door hun digitale abonnementen.
Sanoma heeft geprobeerd het tij te keren door zijn traditionele portefeuille te verbreden met onder meer Story Radio.
Maar Libelle TV bewijst met zijn vaak pijnlijk lichte programmatie dat er nog werk aan de winkel is.
De digitale wereld is zonder twijfel een grote uitdaging.
Aan al die wijzigingen in het nieuwslandschap liggen oorzaken van fundamentelere aard.
Een eerste is dat er in Vlaanderen te veel media zijn.
Ook het Vlaamse tv-aanbod kan op termijn onmogelijk overleven.
De tijd dat Vlamingen massaal afstemden op de Nederlandse zenders ligt weliswaar al lang achter ons.
De Walen kijken nog wel voornamelijk naar buitenlandse zenders, de Franse voorop.
Maar hoewel de Vlaming volledig afstemt op Vlaamse zenders, doet hij dat almaar meer uitgesteld.
De vraag is of Stievie – vanaf morgen operationeel – kan opboksen tegen Bhaalu en de vele buitenlandse alternatieven die er zitten aan te komen.
Wie uitgesteld kijkt, spoelt per definitie de reclameblokken door.
Waarmee de commerciële zenders hun voornaamste inkomstenbron zien smelten als sneeuw voor de zon.
Een ander gebrek vormt de publieke omroep.
Niet alleen blijft de VRT ongetemd reclame uitzenden en daardoor vissen in de vijvers van VMMa en SBS Belgium.
Ook met het overweldigende nieuwsaanbod via de webstek van DeRedactie verzuurt de overheidsomroep het leven van de privéredacties.
Die moeten betaalmuren optrekken, willen zij de nodige inkomsten kunnen blijven genereren.
Uiteindelijk heeft de lezer-kijker-luisteraar-surfer het laatste woord.
De Vlaming stemt met zijn voeten, ook in zijn mediagebruik.

(Anthonissen, 2013)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s