Vlaming komt los van tv

De Vlamingen hangen niet meer vast aan hun tv-scherm.
Een studie onthult dat de kijker zijn vrijheid steeds meer opeist.
Inbegrepen de vrijheid om reclame door te spoelen.
De Digimeter, de jaarlijkse doorlichting van het mediagebruik van de Vlaming, bevat opnieuw heel wat cijfers waar mensen in de Vlaamse mediasector van wakker zullen liggen.
Er vindt een ‘spectaculaire daling’ van het live tv-kijken in Vlaanderen plaats.
De onderzoekers ondervroegen tussen april en september 3.500 Vlamingen.
Slechts 56 procent zegt dat ze nog ‘dagelijks’ live naar televisie kijken, veel minder dan een jaar geleden (71 procent).
Volgens een professor van de Universiteit van Gent, is er dit jaar echt een kantelmoment gekomen in de manier waarop we TV kijken. 
Het TV-toestel wordt gewoon een van de schermen waarop we video bekijken. 70% van de gezinnen heeft minstens 3 schermen waarop ze video kijken. (TV, computer en nog iets anders.)
Er bestaat geen gevaar dat een of andere generatie gaat weg-evolueren van de TV.
Maar toch wordt iedereen wel afgeleid door zijn of haar smartphone tijdens het TV-kijken. 
Daarom ontwikkelen veel zenders ‘second screen-apps’, maar die hebben niet veel effect.
Dat blijkt uit de studie van de digimeter.
De mediawereld heeft bang omwille van 2 zaken. 
1. de zenders verliezen controle over wat de Vlaming bekijkt, want de rol van de lineaire programmering van de zenders neemt af.
2. een tweede zaak is dat ze bang hebben dat de Vlaming elke dag de reclame doorspoelt. 
En die vrees is zeer terecht.
Want 21% van de Vlamingen zegt dat ze hun digitaal abonnement zouden opzeggen als reclame niet meer doorgespoeld kan worden.
33,5% is wel bereid om iets te betalen om door te spoelen. 
En 46% zou naar reclame kijken als doorspoelen betalend wordt. 
De digimeter signaleert enkele opmerkelijke verschuivingen in de media-apparatuur in de Vlaamse huiskamers. 
De desktopcomputer  is al enkele jaren op de terugweg, voor het eerst gaat het nu met de laptop achteruit.
Vooral het gebruik van tablets is gestegen. Van 2 tot 41% in 3 jaar tijd.
Nog een opmerkelijke vaststelling uit de studie is dat het internet steeds belangrijker wordt als bron van nieuws.
In het voorbije jaar zijn de nieuwssites van de kranten voorbij gestoken. 
Na radio en TV zijn nieuwssites nu de belangrijkste bron van nieuwssites.
Bij jongeren tussen 15 tot 19 jaar is sociale media en Facebook de voornaamste bron.

 

(Deckmyn, 2013)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s